مزایای آبیاری بارانی چیست

آبیاری بارانی

مزایای آبیاری بارانی چیست : سنا/آذربایجان شرقی در آبیاری به روش بارانی، آب با فشار در داخل یک شبکه لوله‌کشی شده . جریان پیدا کرده و سپس از خروجی‌هایی که روی این شبکه تعبیه شده و آبپاش نامیده می‌شوند، خارج می‌شود.

مزایای آبیاری بارانی چیست
مزایای آبیاری بارانی چیست 2

در آبیاری به روش بارانی، آب با فشار در داخل یک شبکه لوله‌کشی شده جریان پیدا کرده . و سپس از خروجی‌هایی که روی این شبکه تعبیه شده و آبپاش نامیده می‌شوند، خارج می‌شود.

مزایای آبیاری بارانی چیست : ساختمان آبپاش‌ها طوری است که هنگامی: که با فشار از آن خارج می‌شود به صورت قطرات ریز و درشت درآمده . مشابه باران در سطح مزرعه ریخته می‌شود . از همین‌رو این سیستم آبیاری به روش بارانی نامیده می‌شود.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت. عملکرد محصول در واحد سطح با آبیاری بارانی افزایش یافته و از نظر کیفیّت مرغوبتَر می‌شود.

یعقوب دین‌پژوه

«یعقوب دین‌پژوه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، افزود: پخش آب به‌وسیله‌ی باران .مصنوعی در مزارع با آبیاری بارانی امکانپذیر بوده در حالی که در آبیاری سطحی هر اندازه هم که دقت شود. آبدهی ابتدای کرت‌ها و یا جویچه‌ها بیشتر از دیگر قسمت‌هاست.

وی با اشاره به بی‌نیازی آبیاری بارانی به احداث جوی و پشته تشریح کرد . در آبیاری بارانی احتیاجی به قطعه‌بندی و احداث جوی و پشته نبوده . به این صورت هزینه‌های مربوط به لایروبی جوی‌ها و مرمت آنها لازم نیست.

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز آبیاری بارانی را عاملی برای افزایش فعالیت گیاه دانست و یادآور شد. پخش شدن آب با آبیاری بارانی علتی برای مرطوب شدن هوای مجاور گیاه . باز شدن منفذهای برگ‌ها و در نهایت افزایش فعالیّت گیاه می‌شود.

دین‌پژوه افزود: آبیاری بارانی عاملی برای شست‌وشوی مداوم برگ‌ها شده در این شرایط علاوه‌بر آثار مثبت بر رشد گیاه، کاهش خسارت حشراتی نظیر کنه‌های نباتی و شته‌ها را در پی دارد.

سخن دانشکده کشاورزی تبریزی

مدیر گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: در آبیاری بارانی می‌توان کودهای محلول و یا بعضی مواد ضدعفونی‌کننده . را همراه آب آبیاری روی گیاه و یا خاک پاشید.

دین‌پژوه افزود: آبیاری بارانی را می‌توان عاملی برای خنک شدن هوای اطراف گیاه با پخش شدن آب در هوا و تبخیر در فصل‌های گرم قلمداد کرد.

«احمد فاخری‌فرد»، استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز. هم به خبرنگار ایسنا گفت: بازده محصولات با آبیاری بارانی در اغلب موارد بیشتر از آبیاری سطحی است.

وی افزود: آبیاری بارانی به علت امکانپذیر شدن آبیاری با عمق کم برای اراضی . با بافت‌های بسیار سبک یا سنگین قابل توصیه است.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز از کاهش تلفات. آب در این سیستم از آبیاری گفت و تشریح کرد: تلفات به‌صورت روانآب و فرسایش. خاک در آبیاری بارانی به حداقل می‌رسد و تهویه‌ی خاک با آبیاری بارانی به راحتی انجام می‌شود.

فاخری‌فرد کاهش هزینه‌های آماده‌سازی اراضی را از محاسن آبیاری بارانی دانست و افزود: حذف شدن عملیات تسطیح و کاهش هزینه‌های. آماده‌سازی اراضی را باید از مهم‌ترین محاسن آبیاری بارانی بدانیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *