لوله پلی اتیلن چیست | مشخصات لوله پلی اتیلن + کاربرد و راهنمایی خرید

راهنمایی خرید لوله پلی اتیلن

فهرست مطالب

مشخصات خرید لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین لوله برای انتقال آب در زمینه کشاورزی میباشد. در این مقاله شما میتونید روی لینک خرید لوله پلی اتیلن کلیک کرده و انواع لوله پلی اتیلن از جمله: لوله پلی اتیلن استاندارد،لوله پلی اتیلن PE100 و PE80،لوله پلی اتیلن درجه 2 … رو مشاهده بفرمایید تا بنا به نیاز خودتون خرید رو انجام بدید، شما در ادامه این مقاله راهنمایی خرید لوله پلی اتیلن را نیز مطالعه خواهید کرد.

لوله پلی اتیلن چیست ؟

لوله پلی اتیلن در صنعت کشاورزی پر مصرف ترین لوله برای انتقال آب شناخته شده،زیرا این محصول در 50 سال گذشته با پیشرفت علم و صنعت در زمینه مواد پلی اتیلن جایگاه خیلی خوبی در بین تولید کننده لوله پیدا کرده است.انعطاف پذیری بالا،فشار کاری متفاوت،کیفیت درجه 1 مواد تولیدی،سبک بودن وزن،عمر مفید و طولانی باعث شده که این محصول روز به روز جایگاه خیلی خوبی برای کشاورز های عزیز داشته باشد.

لوله کشاورزی با این ویژگی های خوبی که دارد توانسته سهم زیادی از بازار لوله مثل: لوله آهنی،لوله گالوانیزه،لوله پلیکا،لوله یو پی وی سی… را به خود اختصاص بده،لوله پلی اتیلن جایگزین بسیار عالی و به صرفه نسبت لوله های ذکر شده میباشد.

لوله پلی اتیلن

مشخصات لوله پلی اتیلن

  • جنس: مواد استاندارد پلی اتیلن
  • نوع تولیدی: تولید به صورت کاملا مواد استاندارد و غیر استاندارد درجه 2
  • کارخانه تولید: اصفهان
  • بسته بندی: بسته بندی به صورت رول 100 متری و شاخه 6،12 متری
  • فشار کاری: 4 الی 25 بار
  • سایز تولیدی: 16 الی 630 میلیمتر
  • جدول استاندارد تولید : PE32،PE63،PE80،PE100

کاربرد لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی‌اتیلن یا PE (Polyethylene) به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب خود در انواع مختلف کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. PE به عنوان یک پلاستیک ترموپلاستیک شناخته می‌شود و دارای خواصی مانند انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، سبکی و قابلیت جوشکاری است. در زیر تعدادی از کاربردهای متداول لوله‌های پلی‌اتیلن را ذکر می‌کنم:

1. صنعت آب و فاضلاب:

لوله‌های پلی‌اتیلن به عنوان لوله‌های آب و فاضلاب در سیستم‌های تامین آب و فاضلاب شهری و روستایی استفاده می‌شوند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و تجزیه ناپذیری به عنوان جایگزین مناسبی برای لوله‌های فلزی محسوب می‌شوند.

2. صنعت گاز:

در سیستم‌های توزیع گاز نیز از لوله‌های پلی‌اتیلن برای حمل و نقل گاز استفاده می‌شود. این لوله‌ها به علت مقاومت در برابر نشت و خوردگی مناسب برای این کاربرد هستند.

3. کشاورزی و آبیاری: 

 کشاورزی و سیستم‌های آبیاری نیز از لوله‌های پلی‌اتیلن جهت انتقال آب به کمک فشار استفاده می‌شود. این لوله‌ها به دلیل سبکی و انعطاف‌پذیری مناسب برای این کاربرد مناسب هستند.

4. صنعت نفت و گاز:

 در بخش‌هایی از صنعت نفت و گاز نیز از لوله‌های پلی‌اتیلن برای انتقال مواد شیمیایی و نفت خام استفاده می‌شود.

5. صنعت حمل و نقل آب و مواد:

 لوله‌های پلی‌اتیلن برای حمل و نقل مواد مختلف مانند محصولات شیمیایی، غذا و مواد خوراکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

6. ساختمان و سازه‌ها:

 در برخی از موارد، لوله‌های پلی‌اتیلن در پروژه‌های ساختمانی و سازه‌ای برای انتقال آب یا فاضلاب استفاده می‌شوند.

7. صنعت کشتی‌سازی:

لوله‌های پلی‌اتیلن به عنوان لوله‌های تخلیه و دفع فاضلاب در کشتی‌ها استفاده می‌شوند.

8. صنعت معدن:

 در برخی از فرآیندهای معدنی نیز از لوله‌های پلی‌اتیلن برای انتقال مواد استفاده می‌شود.

9. صنعت خودروسازی:

در تولید برخی از قطعات و لوازم خودرو نیز از لوله‌های پلی‌اتیلن استفاده می‌شود.

در کل، لوله‌های پلی‌اتیلن به دلیل مزایایی همچون مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف‌پذیری، سبکی و قابلیت جوشکاری در کاربردهای مختلف صنعتی، ساختمانی و زراعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی های لوله پلی اتیلن

  • مقاوم در برابر خوردگی و فرسودگی
  • قابلیت سازگاری با محیط زیست و بازیافت
  • مقاوم در برابر فشار بالا
  • نصب بدون نیاز به زهکشی
  • بادوام و درای طول عمر بالا
  • نصب اتصالات بدون نشتی
  • انتقال و جابجایی راحت
  • تنوع سایزی بالا
  • سازگاری با آب و هوایی سرد و گرم

انواع لوله پلی اتیلن

این محصول در مدل های مختلفی تولید میشوند،در گذشته از گرید PE32 , PE63 استفاده میکردند این دو مدل با پیشرفت که در آن زمان داشتند محصولی خوبی به نظر میرسید،ولی با گذشت زمان کیفیت مواد و پیشرفت در تولید مواد پلی اتیلن بالا رفته که دیگر این دو گرید که بالا عرض کردم خدمتتون بخاطر وزن بال،ضخامت زیاد،بد بودن کیفیت مواد دیگر کاربردی نداشتند.

زیرا فرمول بهتری به وجود آمده بودن که عبارت است از: گرید PE80 و PE100،این دو مدل نسبت به دو مدل گذشته کیفیت بهتر،مقاومت بالا تر،فشار کاری بالا،وزن سبک تر را برای مصرف کننده به وجود می آورد،بخاطر همین دو مدل گذشته از رده تولید حذف شدند تا از مدل های بهتری استفاده شود، با راهنمایی خرید لوله پلی اتیلن میتوانید دقیق تر انتخاب کنید.

لوله درجه 1

کدام نوع بهتر است لوله PE80 یا PE100

بعد از اینکه گرید PE32 و PE63 از رده تولید حذف شدند گرید PE80 مورد استفاده قرار گرفت،پس تا اینجا متوجه شدیم که گرید PE80 نسبت به PE100 قدیمی تر است در نتیجه متوجه میشویم که اگر گرید قدیمی است پس حتما وزن بالای دارد و همچنان اگر وزن بالای در تولید یک لوله داشته باشد ضخامت بیشتر هم دارد،تا اینجا متوجه شدیم PE100 گذینه بهتری است چرا؟

زیرا لوله PE100 وزن کمتر نسبت به لوله PE80 دارد و همچنین برای تولید هر یک متر لوله پلی اتیلن مواد کمتر مصرف میشود،برای همین جابجای راحتی خواهید داشت. پس لوله PE100 بهترین گذینه به حساب می آید.

تفاوت لوله پلی اتیلن PE80 و PE100

لوله پلی اتیلن PE80 لوله پیل اتیلن PE100
وزن بالا وزن کمتر
استحکام 10 مگاپاسکال استحکام 8 مگاپاسکال
دانسیته کمتر و ضخامت بیشتر دانسیته بیشتر و ضخامت کمتر
عدم مقاومت در برابر نور خورشید مقاوم در برابر نو خورشید
پلی اتیلن چگالی بالا پلی اتیلن چگالی بالا

جدول وزن و مشخصات لوله پلی اتیلن استاندارد PE100

جدول وزن لوله پلی اتیلن استاندارد

جدول وزن و مشخصات لوله پلی اتیلن استاندارد PE80

جدول وزن لوله پلی اتیلن pe80

برای مصارف کشاورزی از چه نوع لوله ای استفاده کنیم؟

لوله پلی اتیلن بخاطر تنوع محصول و امکان تغیر کیفیت لوله میتوان برای انواع مصارف مورد استفاده قرار بگیرد. اینجا بهتون میگم که از چه لوله ای برای مصارف کشاورزی میتونید استفاده کنید پس ادامه مطلب رو بخونید.

لوله پلی اتیلن آبرسانی مناسب مصارف کشاورزی میباشد یکی از ویژگی های خوبی که لوله پلی اتیلن دارد تنظیم کیفیت لوله بر اساس نیاز خودتون چطوری حالا میگم بهتون،در ایران تنوع تولید لوله پلی اتیلن خیلی بالاست،تولید کننده های در بازار فعالیت میکنند که از بد کیفیت ترین تا بهترین کیفیت از لوله پلی اتیلن را در اختیار شما قرار بدهند. برای همین دو مدل لوله اصلی برای مصارف کشاورزی تولید میشود:

لوله پلی اتیلن استاندارد و لوله پلی اتیلن درجه 2 شما بنا به نیازی که دارید میتونید نوع لوله رو انتخاب کرده و همچنین میتوانید با دست کاری کردن مواد تولیدی لوله پلی اتیلن میزان استفاده حدود مقاومت سال را نیز تنظیم کنید،این صحبت که بنده کردم در مورد تنظیم مواد پلی اتیلن برای کیفیت برای تولید لوله درجه 2 یا غیر استاندارد استفاده میشود برای تولید لوله استاندارد نمیتوان زیاد مواد را دست کاری کرد بخاطر همین حتما باید راهنمایی خرید لوله پلی اتیلن دقت کافی داشته باشید.

لوله پلی اتیلن استاندارد

لوله پلی اتیلن استاندارد استفاده کنیم یا لوله پلی اتیلن درجه 2 غیر استاندارد؟

این رو که همه میدونند لوله استاندارد اولین گذینه است هر شخص یا کشاورز عزیز که میخواهد محصولی را بکارد مطمین باشید کیفیت یکی از اصلی ترین گذینه در لیست که تهیه کرده است وجود دارد،ولی با شرایط فعلی کشور و افزایش شدید قیمت ها مجبور هستند از گذینه دوم یعنی لوله درجه استفاده کنند.

بنده به عنوان یک تولید کننده و فروشنده لوله پلی اتیلن بهتون پیشنهاد میکنم از لوله استاندارد استفاده کنید،زیرا کیفیت خیلی عالی دارد و شما در طول 50 الی 100 سال شاید همین یکبار هزینه کنید،وزن سبکی نسبت به گذینه های گذشته دارد که جابجای و انتقال لوله را برای کارگر های عزیز ساده میکند.

ولی اگر بازم نمیتوانید هزینه خرید لوله پلی اتیلن درجه 1 رو پرداخت کنید شما راهنمایی میکنم تا بتوانید لوله درجه 2 با کیفیت را خریداری کرده تا بهترین نتیجه و بهترین کیفیت را با بهترین قیمت دریافت کنید ادامه مطلب رو با من همراه باشید.

 

چگونه تشخیص بدیم لوله درجه 2 کیفیت خوبی دارد؟

 

لوله غیر استاندارد یا همون لوله درجه 2 پلی اتیلن در مدل های مختلفی تولید میشوند منظور از مدل های مختلفی یعنی کیفیت پایین تا نزدیک به استاندارد،برای اینکه بتوانیم کیفیت خوب را از بد تشخیص بدیم اول از همه از یک تولید کننده معتبر یا فروشنده با انصاف خرید مون رو انجام بدیم.

در قدم بعدی باید به تولید کننده مشخص کنید که لوله را رای چه کاری میخواهید و برای چند سال مورد استفاده قرار میگیرد. گذینه سوم حتما ذکر کنید که مواد تولیدی برای لوله درجه 2 با کیفیت استفاده شود. قدم چهارم حتما قبل از خرید سنگین یک نمونه از محصول دریافت کنید از طریق باربری یا پست امکان رو براتون فراهم میکنند نگران نباشید.

نمونه ای که به دست شما میرسد را به دقت نگاه کنید اگر داخل لوله ناصافی های ریزی داشته باشد از مواد با کیفیت تولید شده است ولی اگر ناصافی ها ضخیم و تیز باشند کیفیت لوله پایین است به هیچ عنوان خرید را انجام ندهید،بعد از اینکه ناصافی ها را چک کردی تست بعدی که باید انجام بدید مقاومت در برابر ضربه است،زیرا بعضی از تولید کننده ها در ظاهر و زیبایی لوله دقت بیشتر انجام میدهند تا مشتری را دچار مشکل کرده و محصول بد کیفیت خود را به فروش برسونند،برای تست مقاومت لوله حتما آن را ضربه های سنگین وارد کنید اگر شکسته نشد و حالت کشیده خوبی داشته باشد کیفیت لوله قابل قبول است.

راهنمایی خرید لوله پلی اتیلن درجه 2

لوله درجه 2 غیر استاندارد

جدول وزن و مشخصات لوله پلی اتیلن درجه 2 غیر استاندارد PE63

جدول وزن ضخامت لوله pe63

راهنمایی خرید لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن کشاورزی بنا به درخواست و نوع کیفیت لوله میتونه متفاوت باشه بخاطر همین در این مقابله انواع لوله را معرفی کرده ایم، راهنمایی خرید لوله پلی اتیلن را به شما گفته ام و لینک محصول مورد نظر را برای شما عزیزان قرار دادیم تا انتخاب دقیقی داشته باشید.

خرید لوله پلی اتیلن را چگونه انجام بدیم؟

برای خرید لوله پلی اتیلن روی لینک بالا کلیک کرده و محصول مورد نظر را انتخاب کنید وارد صفحه محصول شوید،بعد از وارد شدن به صفحه محصول سایز،فشار کاری راه انتخاب کرده تا قیمت به صورت خودکار برای شما نمایش داده شود.

بعد از آن مقدار یا متراژ مورد نیاز را وارد کنید دقت داشته باشید متراژ ارسالی به صورت 100 متری باشد.

قیمت روز لوله پلی اتیلن

معمولا بخاطر نوسان های شدید مواد اولیه قیمت روز لوله پلی اتیلن رو میتوانید از خود رودینه دریافت کنید. ما تلاش میکنیم تا قیمت لوله پلی اتیلن را در صفحه خود محصول بروز نگهداریم تا شما عزیزان در سریع ترین فرصت ممکن قیمت رو داشته باشید ولی،اگر بنا به مشکلات امروزی قیمت بروز نبود در صفحه خود محصول اطلاع رسانی های لازم انجام میشود.

تولید لوله پلی اتیلن

شرکت تولیدی لوله پلی اتیلن، با بهره‌گیری از مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا و با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته ساخت شرکت‌های KRAUSS MAFFEI آلمان منطبق با استاندارد‌های EN 12201, EN 1555, INSO 14427, ISO 4427, DIN 8074 و با ظرفیت سالانه 27250 تن انواع نوار آبیاری (خود تنظیم، غیر خود تنظیم، یک‌بار و چند بار مصرف)، لوله‌های آبیاری و پلی‌اتیلن تک لایه و چند لایه جهت مصارف آب‌رسانی، گازرسانی، فیبر نوری، ضد جونده، فاضلابی، آتش‌نشانی و تولید 1500 تن انواع اتصالات مورد نیاز برای آبیاری تحت‌فشار، فعال می‌باشد و آمادگی دارد بر اساس مشخصات فنی مورد نیاز مصرف‌کنندگان، نسبت به تولید انواع لوله‌ پلی‌ اتیلن اقدام نماید.

کلیه خطوط تولید مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های کنترلی شامل سیستم کنترل وزن واحد متر لوله (Gravimetric) و کنترل دقیق ابعاد (Ultrasonic) در طول لوله می‌باشند. تجهیزات مذکور، ساخت شرکت معتبر آلمانی INOEX بوده و این امکان را به واحد تولید و کنترل کیفیت داده است که با نظارت کامل بر وزن واحد متر و ابعاد لوله تعریف شده در محدوده استاندارد، میزان خطا در وزن واحد متر و ابعاد را به حداقل ممکن برساند. شایان ذکر است این سیستم‌ها امکان اطلاع دهی در مورد ابعاد لوله‌های تولیدی توسط هر خط تولید را برای شرکت و همچنین شما مشتریان گرامی فراهم نموده است.

مواد لوله پلی اتیلن

در طی سال‌ها اهمیت استحکام در لوله پلی اتیلن تحت‌فشار، موجب تغییرات مهمی در تولید مواد پلی‌اتیلن شده است.

جهت تولید لوله‌ پلی اتیلن آب‌رسانی، گازرسانی، فیبر نوری، ضد جونده، فاضلابی و آتش‌نشانی از دو نوع مواد PE80 و PE100 استفاده می‌شود.

MRS مبنای رده‌بندی مواد به شمار می‌رود و مقدار حد پایین اطمینان برای استحکام هیدرو استاتیک در دمای 20 درجه سانتی‌گراد و 50 سال بوده و برای مواد PE80 و PE100 به ترتیب 8MPA و 10MPA می‌باشد.

مزایای مواد اولیه PE100 نسبت به PE80

1-  انعطاف‌پذیری بیشتر در رده فشاری یکسان با توجه به ضخامت کمتر

2-  افزایش دبی سیال با توجه به کاهش ضخامت و افزایش سطح مقطع در رده فشاری یکسان

3-  سفتی حلقوی بیشتر که در شبکه‌های فاضلاب تحت‌فشار و بدون فشار مزیت بزرگی است.

4-  صرفه‌جویی در هزینه با توجه به وزن پایین‌تر در رده فشاری یکسان

 

از ویژگی‌های لوله پلی اتیلن میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • طول عمر طولانی (حداقل عمر مفید 50 سال)
  • انعطاف‌پذیری و استحکام مکانیکی بالا
  • مقاومت بالا در محیط‌های اسیدی، قلیایی و مواد شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی
  • افت فشار و رسوب پذیری پایین سیال در درون لوله‌های پلی‌اتیلنی به علت ضریب اصطکاک پایین
  • مقاومت بالا در برابر زمین‌لرزه و رانش زمین
  • سهولت در بسته‌بندی و حمل‌ونقل به دلیل وزن پایین
  • امکان تولید و بسته‌بندی در متراژ متنوع
  • مقاوم در مقابل اشعه ماوراءبنفش خورشید
  • استحکام مکانیکی بالا در محل اتصال حاصل از جوش لوله‌ها، جوش الکتروفیوژن یا لب‌به‌لب
  • قابلیت استفاده در زمین‌های ناهموار و …

آزمایشگاه، کنترل مواد اولیه و محصول

مواد اولیه، بر اساس نظام کنترل کیفیت به طور عمده از منابع اصلی و مطمئن داخلی و یا خارجی تأمین می‌گردند.

مواد اولیه پس از تهیه، تحت آزمایش‌های ذیل قرار گرفته و پس از تائید نهایی و اطمینان از کیفیت مطلوب، جهت مصرف به سالن تولید منتقل می‌‌گردد. شایان ذکر است تجهیزات آزمایشگاه از جدیدترین و مدرن‌ترین تجهیزات، شرکت IPT آلمان می‌باشد.

 

آزمون‌هایی که بر روی مواد اولیه انجام می‌شوند عبارت‌اند از:

  • آزمون تعیین چگالی
  • آزمون تعیین شاخص جریان مذاب (MFI)
  • آزمون تعیین میزان درصد دوده جهت مواد خود رنگ مشکی
  • آزمون تعیین درجه پراکنش دوده جهت مواد خود رنگ مشکی
  • آزمون تعیین زمان القاء اکسایش (OIT)

واحد آزمایشگاه، آزمون‌های گوناگونی را در رابطه با محصول به طور مستمر انجام می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آزمون تعیین شاخص جریان مذاب (MFI)
  • آزمون تعیین زمان القاء اکسایش (OIT)
  • آزمون تعیین چگالی
  • آزمون درجه پراکنش دوده
  • آزمون تعیین خواص کششی (Tensile)
  • آزمون انعطاف‌پذیری حلقوی
  • آزمون سفتی حلقوی
  • آزمون رشد آهسته ترک (SCG)
  • آزمون برگشت طولی (LR)
  • آزمون مقاومت در برابر تنش‌های محیطی (ESCR)
  • آزمون مقاومت در برابر فشار هیدرو استاتیکی با تکنیک (Squeeze off)
  • آزمون مقاومت در برابر ترکیدگی سریع (Burst)
  • آزمون لهیدگی جوش الکتروفیوژن
  • بررسی وضعیت ظاهری محصول

کنترل‌های حین فرآیند

  • اندازه‌گیری ابعاد
  • آزمون کارخانه‌ای و …

کنترل کیفیت لوله پلی اتیلن

متخصصین واحد کنترل کیفیت نظارت کامل و جامعی بر کیفیت محصولات تولیدی از اولین مرحله تولید تا تحویل محصول نهایی به مشتری. بر اساس طرح کیفیت هر یک از محصولات تولیدی را دارند. این امر موجب خرسندی ما می‌باشد که در مورد پروژه شما گفتگو کنیم و اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم.

کنترل کیفیت محصول بر اساس استاندارد ISO 4427, EN 12201, DN 8047, EN 1555, INSO 14427 است.

در تمامی مراحل تولید، محصولات به لحاظ کیفی کنترل می‌شوند. دریافت و تحلیل نتایج آزمایش‌های انجام شده جهت انطباق با حد مجاز ارائه شده در استانداردها، نظارت بر اجرای کالیبراسیون تجهیزات اندا‌زه‌گیری بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی مشخص شده، کنترل کیفیت محصول و کنترل انجام نشانه‌گذاری‌ها منطبق با استانداردهای مرتبط، کنترل و نظارت بر نحوه انبارداری و کنترل نحوه چیدمان و مدت زمان نگهداری لوله‌ها و اتصالات در انبار، از وظایف واحد کنترل کیفی می‌باشد.

اتصال لوله پلی اتیلن

یکی از بخش‌های جدانشدنی سیستم لوله‌کشی، روش‌های به کار رفته برای اتصال قطعت است. یکپارچگی و انطباق‌پذیری تکنیک‌‌هایی که برای اتصال لوله‌ پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرند به طراح اجازه می‌دهد تا از مزایای عملکردی لوله‌های پلی‌اتیلن در طیف وسیعی از کاربردها، بهره‌برداری کند. دو نوع متداول از اتصالات جوش گرمایی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از: جوش لب‌به‌لب و جوش الکتروفیوژن.

اصول جوش گرمایی عبارت است از گرم کردن سطوح تا دمای مشخص شده، سپس جوش دادن (گداختن) آن‌ها به یکدیگر با اعمال نیروی کافی. این نیرو باعث می‌شود مواد ذوب شده جریان یافته و زنجیرهای پلیمری آن‌ها درهم نفوذ کرده و جوش بخورند. بعد از جوش خوردن لوله یا اتصالات مطابق با استاندارد، محل اتصال نظر خواص کششی و فشاری به اندازه خود لوله محکم می‌شود و مطلقاً نشتی ندارد.

جوش لب‌ به‌ لب:

پرکاربردترین روش مورد استفاده برای اتصال لوله‌ پلی اتیلن و همچنین اتصال لوله به اتصالات پلی‌اتیلن جوش لب‌ به‌ لب است. این تکنیک اتصالی دائمی، مقرون‌به‌صرفه و پربازده می‌باشد. جوش لب‌به‌لب باکیفیت، توسط اپراتورهای آموزش دیده و با استفاده از دستگاه‌های جوش مناسب و مطابق با استاندارد INSO18648، ISO 21307 حاصل می‌شود.

شماتیک فرایند جوش لب‌به‌لب مطابق استاندارد INSO18648

فرایند اتصال دهی شامل موارد زیر می‌باشد:

1) تمیز کردن انتهای لوله یا اتصالات، سطوح رنده و گرم‌کن؛

2) مهار کردن لوله یا اتصالات؛

3) صاف‌سازی انتهای لوله یا اتصالات؛

4) هم محور کردن لوله یا اتصالات؛

5) ذوب کردن انتهای لوله یا اتصالات

6) اتصال دهی انتهای لوله یا اتصالات؛

7) نگه داشتن انتهای لوله یا اتصالات تحت‌فشار حین مدت زمان خنک کاری در دستگاه؛

8) تکمیل مدت زمان خنک کاری بدون فشار در دستگاه یا در صورت لزوم خارج از دستگاه

جوش الکتروفیوژن

یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد مورد استفاده برای اتصال لوله پلی اتیلن جوش الکتروفیوژن است. این تکنیک جوش گرمایی تا حدی با جوش متعارف تفاوت دارد و به همین دلیل به صورت جداگانه توضیح داده می‌شود. تفاوت اصلی بین جوش گرمایی متعارف با الکتروفیوژن. نحوه اعمال حرارت است. در اتصال جوش گرمایی متعارف از یک ابزار گرم‌کننده برای حرکت دادن سطوح لوله و قطعه اتصالی استفاده می‌شود. جوش الکتروفیوژن به صورت داخلی، به وسیله یک رسانا در سطح اتصال جوش و یا به وسیله پلیمر رسانا گرم می‌شود. حرارت با اتصال برق به مواد رسانای قرار گرفته در اتصالات، به وجود می‌آید. الکتروفیوژن دو لوله پلی‌اتیلنی نیازمند استفاده از کوپلینگ‌های (جفت کننده) الکتروفیوژنی است. کیفیت جوش الکتروفیوژن بر اساس استاندارد IGS-M-PL-014-2، INSO 14427-3 کنترل می‌شود. (جهت مشاهده اتصالات الکتروفیوژن به کاتالوگ Q-Fusion شرکت قطران اتصال مراجعه کنید).

فرایند اتصال دهی شامل موارد زیر می‌باشد:

1) لوله را آماده کنید (تراش و تمیزسازی)؛

2) لوله را علامت‌گذاری کنید؛

3) لوله و قطعه اتصالی را طبق توصیه‌های کارخانه سازنده، هم‌راستا و مهار کنید؛

4) جریان برق را اعمال کنید؛

5) محل جوش را خنک کرده و گیره‌ها را بردارید؛

6) فرآیند جوش‌کاری را مستند کنید.

لوله پلی اتیلن جهت مصرف گازرسانی

اتصال لوله پلی اتیلن گازرسانی

استفاده از پلی‌اتیلن از زمان کشف آن در سال 1993 تاکنون در حال افزایش بوده و این ماده به یکی از پرکاربردترین و شناخته شده‌ترین مواد خام گرما نرم بدل شده است. این ماده پلاستیکی منحصربه‌فرد گسترده کاربرد وسیعی دارد که بیانگر انطباق‌پذیری آن با شرایط کاری مختلف است. کاربرد اولیه پلی‌اتیلن به‌عنوان جایگزینی برای لاستیک در عایق‌های الکتریکی، در طی جنگ جهانی دوم بود. از آن زمان، پلی‌اتیلن به یکی از پرکاربردترین گرمانرم‌های جهان تبدیل شده است. رزین‌های پلی‌اتیلنی امروزی برای استفاده در شرایط کاری سخت‌تر، از جمله لوله‌های تحت‌فشار آب و گاز، محفظه‌های دفن زباله، تانکرهای سوخت خودرو و سایر کاربردهای مورد نیاز به‌خوبی طراحی شده‌اند.

پ

تاریخچه لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن اولین بار در اواسط دهه 1950 به‌عنوان ماده خام لوله مورد استفاده قرار گرفت. اولین کاربرد آن در آمریکای شمالی در صنعت بود و پس از آن برای لوله‌کشی‌های روستایی مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد بعدی آن میدان‌های تولید نفت بود که در آن‌ها نیاز به تولید لوله‌های انعطاف‌پذیر، مستحکم و سبک‌وزن برای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت و گاز که به‌سرعت رو به توسعه بودند، احساس می‌شد. موفقیت لوله‌های پلی‌اتیلن در این تأسیسات به‌سرعت موجب استفاده از آن در توزیع گاز طبیعی شد و با استفاده از لوله‌ای قابل کویل (مارپیچ) شدن و بدون خوردگی در منطقه عملیاتی، اطمینان از دست‌یابی به روشی «بدون نشتی» برای انتقال گاز طبیعی به خانه‌ها و واحد‌های تجاری ممکن می‌شد. موفقیت پلی‌اتیلن در این کاربرد سبب شد امروزه این ماده به‌عنوان انتخاب اول در صنایع توزیع گاز طبیعی شود. اکنون منابع تخمین می‌زنند که 95٪ کل تأسیسات لوله‌کشی تازه ساخت توزیع گاز در شمال آمریکا که قطرشان 315 میلی‌متر یا کمتر است، لوله‌های پلی‌اتیلن هستند.

جدول مشخصات لوله پلی اتیلن استاندارد گاز رسانی

لوله پلی اتیلن گاز رسانی

لوله پلی اتیلن جهت مصرف آبرسانی

در حدود سال 1942 میلادی استفاده از لوله های پلاستیکی تحت فشار و پلی اتیلن در صنایع مختلف اروپا و سپس آمریکا آغاز شد. درحال حاضر لوله پلی اتیلن کاملا شناخته شده اند و مصارف بسیار زیاد دارند. از جلمه کاربری های لوله پلی اتیلن  انتقال آب، سیستم های آبرسانی، آبیاری تحت فشار و ..، انتقال و جابجایی مواد شیمیایی سیالات هنک کننده و گرم کننده، انتقال مواد غذایی مایع و مصارف دیگر است. لوله پلی اتیلن تک جداره از جمله این لوله ها هستند که می توان آنها در فشار های بین 2.5 تا 40 بار (بسته به مواد اولیه و قطر لوله )، با قطرهای متخلف استفاده نمود. ویژگی های منحصر بفرد لوله پلی اتیلن نسبت به انواع دیگر لوله (فولادی، آزبست، pvc …) سبب شده است تا که سرعت رشد استفاده از این محصول در شبکه های انتقال تو توزیع آب سیستم های آبیاری نسبت به دیگر موارد بسیار بیشتر باشد.

placeholder

لوله پلی اتیلن جهت مصرف آبیاری

در سیستم آبیاری، آب با فشار کم و حدود یک بار پس از گذشتن از دستگاه کنترل مرکزی ( درصورت نیاز توام با کود محلول) بوسیله لوله پلی اتیلن که در کل سطح زمین پخش شده، پس از عبور از قطره چکانهای که در محل های مناسب در مجاورت گیاه قرار داده شده اند، بصورت قطره قطره و بطور ممتد به اندازه نیاز گیاه به خاک داده می شود.

جدول استاندارد و مشخصات لوله پلی اتیلن آبیاری

لوله پلی اتیلن جهت آبیاری قطره ای

لوله‌ پلی اتیلن ضد جونده جهت مصارف آب‌رسانی و گازرسانی

تاریخچه حمله جوندگان:

همواره شکایت‌هایی از آسیب جوندگان بر روی لوله‌های پلی‌اتیلن در سرتاسر جهان مطرح بوده است. رنگ و بوی محصولات پلاستیکی از دلایل جذب حیوانات و جوندگان نسبت به آن‌ها می‌باشند. به‌هرحال، آسیب برخی از حیوانات مهاجم و جونده در سرتاسر جهان باعث صدمات شدید اقتصادی گردیده است.

جوندگان به صورت تهاجمی و سازگار با محیط فعالیت می‌کنند. در واقع جوندگان نه‌تنها در اکثر مکان‌ها در کنار انسان‌ها هستند، بلکه در سایر محیط‌هایی که معمولاً انسان‌ها در آنجا زندگی نمی‌کنند، نظیر بیابان‌ها و کویرهای غیرقابل‌سکونت در کشورهای مختلف نیز وجود دارند.

مطالعات انجام شده لوله پلی اتیلن

مطالعات کاملی در مورد رفتار جوندگان و حیوانات توسط شرکت‌های سازنده مواد ضد جونده صورت گرفته تا بتوانند ارتباط بین این حیوانات و محصولات پلیمری را بیابند. بوی معطر، بافت پلیمری و رنگ‌های روشن از دلایل جذب جوندگان به سمت محصولات پلیمری هستند. به‌هرحال، این حیوانات برای راضی نگه داشتن خود، بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند. شرکت‌های سازنده مواد ضد جونده، ابتدا به بررسی روش‌های مرسوم برای دور نگه داشتن حیوانات و جوندگان از محصولات پلیمری پرداخته‌اند. نهایتاً این نتیجه حاصل شده که بهترین راه برای جلوگیری از جویده شدن محصولات، دور نگه داشتن حیوانات می‌باشد.

شایان ذکر است علی‌رغم استفاده این ماده، برخی حیوانات جونده به محدوده‌ای که محصولات پلیمری قرار دارند نزدیک می‌شوند و تماسی بین دندان‌های خود و این محصولات برقرار می‌کنند، اما کارایی بسیار بالای این ماده و موفقیت‌های متعدد گزارش شده از آن، این ماده را به مؤثرترین ماده در جهت جلوگیری از جویده شدن محصولات پلیمری تبدیل نموده است. حتی تجربه کوتاه طعم تلخ مواد پلیمری که در آن‌ها از مواد ضد جونده استفاده شده است، باعث می‌گردد که این حیوانات از تماس مجدد خودداری کنند.

راه‌ حل مقابله با جوندگان در لوله‌ پلی اتیلن

موادهای که هم اکنون بیشتر مصرف‌کنندگان برای جلوگیری از ضد جونده بودن لوله‌ پلی اتیلن استفاده می‌کنند، ماده ضد جونده می‌باشد. این ماده که به صورت مستربچ هم وجود دارد، ماده‌ای غیر سمی، غیر خطرناک و به دور از هرگونه مشکل برای محیط‌زیست و درعین‌حال دافع جوندگان می‌باشد. در واقع مواد ضد جونده با ایجاد طعم تلخ، تحریک پوستی و تغییر محرک‌های حسی در حیوانات مهاجم باعث جلوگیری از تهاجم حیوانات می‌شوند. شایان ذکر است مصرف این ماده علاوه بر لوله‌های گازرسانی، در لوله‌های آب‌رسانی و آبیاری نیز امکان‌پذیر است.

مکانیسم عملکردی ماده ضد جونده

 

عملکرد ماده ضد جونده را در پنج اصل ذیل می‌توان خلاصه نمود:

گریز: با اضافه شدن ماده ضد جونده که تلخی زیادی به طعم ماده اصلی (لوله، کابل، …) اضافه می‌کند. برای حیوان مهاجم گریز از آن را به همراه دارد.

ناراحتی: به وسیله اضافه شدن مقدار زیادی تندی (نظیر طعم فلفل)، احساس ناراحتی برای مخاط حیوانی که قصد جویدن دارد به وجود می‌آورد.

ترس: با اضافه شدن بوی ناخوشایند مصنوعی که صرفاً توسط حیوانات قابل تشخیص است، نوعی ترس در حیوان مهاجم ایجاد می‌شود.

آموزش: حیوان مهاجم با یک بار تجربه می‌آموزد که این ماده طعم و بوی خوشایندی برایش ندارد و لذا طبق آزمایشات انجام شده برای بار دوم به آن نزدیک نمی‌شود.

ارتباط: بر اساس نتایج حاصل شده از آزمایشات، حیوان مهاجم از تجربه خود به فرزندان و سایر حیوانات در مورد طعم و بوی ناخوشایند اطلاع داده و آن‌ها را از نزدیک شدن به آن منع می‌نماید.

از ویژگی‌های مهم ماده ضد جونده این است که مقدار بسیار کم آن در محصولات کافی است. لذا این مقدار کم هیچ‌گونه تغییری در خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمر ایجاد نمی‌کند. این ماده با هیچ‌کدام از افزودنی‌های قابل استفاده در پلاستیک‌ها و پلیمرها واکنش نمی‌دهد.

تولید لوله پلی اتیلن

در نمودار ذیل میزان اثر بخشی ماده ضد جونده در مقایسه با لوله های که این ماده ضد جونده را ندارند نشان داده شده است.

لوله پلی اتیلن با ماده ضد جونده

آیا ماده ضد جونده برای انسان ضرر دارد ؟

همان‌طوری که در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است، ماده ضد جونده برای انسان‌ها هیچ‌گونه ضرری ندارد و حیوانات مهاجم و جونده را نمی‌کشد و تنها باعث دور نگه داشتن آن‌ها شده و شامل مواد سمی، فلزات سنگین و مواد شیمیایی خطرناک که برای سلامت انسان‌ها، حیوانات و محیط‌زیست ضرر دارد، نمی‌باشد.

آزمون های لوله پلی اتیلن

آزمون‌های میدانی نشان می‌دهند که حیوانات و جوندگان به لوله و کابل‌هایی که حاوی ماده ضد جونده می‌باشند حمله نمی‌کنند و به طور ٪100 برای بار دوم به آن نزدیک نمی‌شوند. این آزمون‌ها برای محدوده زمانی طولانی انجام گرفته و کارایی لوله‌هایی که در شرایط کاربردی قرار گرفته‌اند برای طیف وسیعی از حیوانات به اثبات رسیده است.

تأثیر بر سلامتی انسان و محیط‌زیست

لوله ضد جونده کاملاً غیر سمی بوده و برای انسان و محیط‌زیست هیچ‌گونه اثرات منفی ندارد و اگر چه برای تمامی حیوانات ناخوشایند است، ولی در صورت مصرف اثرات مضری در پی ندارد.

مزیت‌های لوله‌های چند لایه نسبت به تک لایه

لوله‌های چند لایه توسط کواکسترودر (اکسترودرهای جانبی) تولید می‌شود که به طور هم‌زمان مواد را به داخل یک قالب هدایت کرده و لوله یکپارچه تولید می‌گردد. در تولید لوله‌های چند لایه طراحی قالب حائز اهمیت است، زیرا در صورت عدم گره‌خوردگی زنجیرهای پلیمری و جوش مناسب در سطح مشترک لایه‌ها، این لوله‌ها کیفیت مطلوبی نخواهند داشت. در این زمینه شرکت تولیدی لوله و اتصالات پلی‌اتیلن سمنان از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در طراحی قالب (KRAUSS MAFFEI آلمان)، بهره می‌برد. در لوله‌های چند لایه، لایه خارجی نقش نشانه‌گر دارد، به طور مثال رنگ زرد جهت لوله‌های گازرسانی،‌ رنگ آبی جهت لوله‌های آب‌رسانی و رنگ قرمز جهت لوله‌های انتقال برق و فیبر نوری استفاده می‌شود.

لوله پلی اتیلن 2

لوله‌های پلی‌اتیلنی چند لایه علاوه بر سهولت در نحوه شناسایی لوله‌ها از یکدیگر، مزایای دیگری نیز نسبت به لوله‌های تک لایه دارند:

لوله پلی اتیلن دو جداره

1- بهبود خواص مکانیکی:

برخلاف کوچک مولکول‌ها (مانند فلزات)، مواد پلیمری در محل جوش به دلیل گره‌خوردگی فیزیکی زنجیره‌های پلیمری دارای استحکام بسیار بالایی هستند. در لوله‌های چند لایه نیز چند سطح مشترک وجود دارد که در این سطوح جوش خوردگی لایه‌ها اتفاق می‌افتد که باعث افزایش استحکام مکانیکی می‌گردد.

استحکام ناشی از ایجاد سطح مشترک (Interface) + استحکام توده ماده = استحکام مکانیکی

2- بهداشتی بودن لوله پلی اتیلن :

به دلیل استفاده از دوده در تولید لوله‌های پلی‌اتیلنی، آب آشامیدنی در تماس با دوده است که در درازمدت به دلیل مهاجرت دوده به سطح، باعث رشد میکروب و تغییر طعم و بوی آب می‌گردد. در لوله‌های چند لایه به دلیل استفاده از مواد Virgin (فاقد هرگونه افزودنی مضر) در لایه داخلی، این لوله‌ها کاملاً بهداشتی بوده و دارای پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت می‌باشد.

3- صرفه اقتصادی:

در اکثر موارد استفاده از موادی با خواص ویژه (به‌عنوان‌مثال مواد ضد جونده)، به دلیل بالا بودن قیمت صرفه اقتصادی ندارد. در این تکنولوژی دستگاه قابلیت تولید لایه‌ها با هر ضخامتی را دارد و می‌توان مواد را در ضخامت کمتری (به طور مثال در 10 درصد ضخامت لوله) استفاده کرد که باعث کاهش شدید قیمت تمام شده محصول می‌گردد.

لوله پلی اتیلن چیست جهت مصرف فیبر نوری

لوله پلی‌اتیلن به صورت گسترده‌ای در محافظت از کابل‌های فیبر نوری، کابل‌های ارتباطی و هرگونه سیستم شبکه ارتباط جمعی کاربرد دارد. در اروپا و آمریکا تمامی سیستم‌های مخابراتی مجاور آزاد‌راه‌ها چه از نظر مخابراتی و چه از نظر استفاده در سیستم‌های مخابراتی شبکه‌های تصویری، توسط لوله‌های پلی‌اتیلن محافظت و هدایت می‌شوند. با توجه به مدفون بودن لوله‌های پلی‌اتیلنی در زیرزمین، پس از نصب و در صورت حفاری مجدد امکان تشخیص نوع کاربرد لوله (آب‌رسانی، گازرسانی، برق و فیبر نوری) از یکدیگر بسیار مشکل است. به همین دلیل نسل جدید لوله‌های پلی‌اتیلنی چند لایه با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید اکسترودرهای جانبی (Co extrusion) وارد بازار شد.

لوله پلی اتیلن فیبر نوری

 

لوله‌های چند لایه توسط کواکسترودر (اکسترودرهای جانبی) تولید می‌شود که به طور هم‌زمان مواد را به داخل یک قالب هدایت کرده و لوله یکپارچه تولید می‌گردد. در تولید لوله‌های چند لایه طراحی قالب حائز اهمیت است، زیرا در صورت عدم گره‌خوردگی زنجیرهای پلیمری و جوش مناسب در سطح مشترک لایه‌ها، این لوله‌ها کیفیت مطلوبی نخواهند داشت. در این زمینه شرکت پلی‌اتیلن سمنان از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در طراحی قالب (KRAUSS MAFFEI آلمان)، بهره می‌برد. در لوله‌های چند لایه، لایه خارجی نقش نشانه‌گر دارد، به طور مثال رنگ زرد جهت لوله‌های گازرسانی، رنگ آبی جهت لوله‌های آب‌رسانی و رنگ قرمز جهت لوله‌های انتقال برق و فیبر نوری استفاده می‌شود. لوله‌های پلی‌اتیلنی چند لایه علاوه بر سهولت در نحوه شناسایی لوله‌ها از یکدیگر، مزایای دیگر نیز دارد:

لوله پلی اتیلن جهت مصارف فیبر نوری

مزیت‌های لوله پلی اتیلن چندلایه

1) برخلاف کوچک مولکول‌ها (مانند فلزات)، مواد پلیمری در محل جوش به دلیل گره‌خوردگی فیزیکی زنجیر‌های پلیمری دارای استحکام بالایی هستند. در لوله‌های چند لایه نیز دو سطح مشترک وجود دارد که در این سطوح جوش‌خوردگی لایه‌ها اتفاق می‌افتد که باعث افزایش استحکام مکانیکی می‌گردد.

استحکام ناشی از ایجاد سطح مشترک (Interface) + استحکام توده ماده – استحکام مکانیکی

2) در اکثر موارد استفاده از موادی با خواص ویژه (به‌عنوان‌مثال مواد قرمزرنگ)، به دلیل بالا بودن قیمت صرفه اقتصادی ندارد. در این تکنولوژی دستگاه قابلیت تولید لایه‌ها با هر ضخامتی را دارد و می‌توان مواد نشانه‌گر را در ضخامت کمتری (به طور مثال در 10 درصد ضخامت لوله) استفاده کرد که باعث کاهش شدید قیمت تمام شده محصول می‌گردد.

3) لوله پلی اتیلن از نظر امنیت برای پوشش کابل‌های برق و فیبر نوری و شبکه‌های ارتباط از راه دور کلیه الزامات و مشخصات لازم استانداردهای کاربردی در این صنعت را کسب کرده و فاقد هرگونه اثر و یا عامل زیان‌آور برای کابل‌ها می‌باشد.

4) لوله پلی‌اتیلن در مقابل عوامل شیمیایی بیرونی و درونی کاملاً مقاوم بوده و زنگ نمی‌زند.

5) لوله پلی‌اتیلن به دلیل استفاده از جوش‌های لب‌به‌لب و الکتروفیوژن کاملاً آب‌بند هستند و اجازه هیچ‌گونه نفوذ آب و یا هوا را به درون لوله نمی‌دهند.

6) سطح داخلی لوله پلی‌اتیلن دارای ضریب زبری بسیار پایینی می‌باشد و این ضریب زبری تا پایان عمر لوله ثابت می‌ماند این امر خود باعث می‌گردد که به‌عنوان بهترین گزینه برای محافظت از کابل‌های نوری و کابل‌کشی‌ها انتخاب گردد.

7) با استفاده از لوله پلی‌اتیلن انجام عملیات نصب بسیار ساده‌تر و اقتصادی‌تر و سریع‌تر خواهد بود و این به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری لوله پلی‌اتیلن است که می‌توان هم از روش‌های نصب رایج و هم در روش‌های جدید نصب لوله از لوله پلی‌اتیلن استفاده کرد.

8) لوله پلی‌اتیلن در برابر رطوبت کاملاً ایمن و عایق است و اجازه نفوذ رطوبت را به درون لوله نمی‌دهد.

9) لوله پلی‌اتیلن دارای عمر بسیار طولانی نزدیک به 50 سال یا بیشتر می‌باشد.

10) لوله پلی‌اتیلن برای استفاده پوشش کابل‌های برق و فیبر نوری و شبکه‌های ارتباط از راه دور می‌تواند به صورت کلاف عرضه گردد که این امر خود باعث کاهش هزینه‌های اتصالات می‌گردد و بسته به سایز لوله پلی‌اتیلن مورد استفاده می‌تواند به طول 500 متر در یک کلاف باشد.

لوله پلی اتیلن جهت مصرف سیستم‌ های آتش‌ نشانی

(Underground Fire Main Systems)

از لوله پلی اتیلن در آتش‌نشانی هم استفاده می‌شود که البته بازدهی خوبی هم داشته است. لوله‌کشی سیستم‌های آتش‌نشانی به دلیل حساسیتی که دارند موجب می‌شود که ریسک‌های زیادی داشته و به همین خاطر باید از امنیت بالایی برخوردار باشند.

لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی‌اتیلن به این دلیل که دارای مشخصات فنی و عالی هستند قادرند فشار زیادی در حدود 40 بار را تحمل کنند. این لوله‌ها ویژگی مثبت دیگری هم دارند که ضد خوردگی، عدم رسوب‌گذاری، در اجرای پروژه‌های بزرگ اطفاء حریق (آتش‌نشانی) برای تأمین آب سال‌هاست که به‌عنوان بهترین گزینه مورد استفاده پیمانکاران و مجریان سیستم‌های آتش‌نشانی قرار گرفته است. لوله‌های پلی‌اتیلنی آتش‌نشانی در نوع (SDR11) Class150 و (SDR9) Class200 تولید می‌گردد.

لوله پلی اتیلن مصارف آتش نشانی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *